Powitanie słońca – joga Wrocław

Zwykły wpis

Powitanie słońca (Surya Namaskar)

Powitanie słońca czyli w sanskrycie Surya Namaskar to jedna z najstarszych sekwencji w jodze. Słońce w tradycji starohinduskiej jest symbolem energii, sił witalnych. Ćwiczenie powitania słońca ma za zadanie przywrócić równowagę energetyczną, rozgrzać ciało i przygotować je do dalszej praktyki. Powitanie słońca to głównie skłony do przodu i wychylenia do tyłu, co oznacza, że sekwencja tych kilu powtarzalnych asan oddziałuje głównie na kręgosłup. Wydłużanie kręgosłupa, oddalanie kręgów od siebie, rozciąganie mięśni pleców to jedno z kluczowych zadań Surya Namaskar. Jest kilka różnych wariantów powitania słońca. Wszystkie jednak są formą jogicznej rozgrzewki. Pomagają także kształtować siłę i wytrzymałość. Uczą prawidłowego oddechu – wdech i wydech przez nos, z czasem dążymy do tego, aby były one podobnej długości. W Ashtanga jodze wdech i wydech powinny trwać po 6 sekund każdy. Wszyscy, którzy rozpoczynają swoją praktykę jogi, wiedzą, jak dużym wyzwaniem jest prawidłowo oddychać. Powitanie słońca, w zależności od rodzaju jogi, jaki ćwiczymy, wykonuje się kilka, kilkanaście razy.

Jeżeli nie wiecie, jak wygląda powitanie słońca, zachęcam do obejrzenia kilku filmów na youtube, gdzie różni jogini prezentują odmienne jego wariacje.

Na lekcjach Bikyasy ćwiczymy także powitanie słońca. Zajmuje ono ok. 15 minut. Kluczowe pozycje to „pies z głową na dół”, „pies z głową do góry”, wysoka pompka, niska pompka, skłon do nóg. Pozycje te powtarza się w trakcie całej lekcji Bikyasy wiele razy, dlatego znaczenie powitania słońca jest tu podwójne – oprócz rozgrzewki, przygotowania ciała do następnych pozycji, uczymy się ruchu, który będzie później wykorzystywany. Nasze ciało zapamiętuje sekwencję ruchów, dzięki czemu praktyka z czasem staje się płynna i dochodzimy do sedna Bikyasy: flow (Vinyasa w sanskrycie), czyli swoistego jogicznego tańca w rytm oddechu.

Gorąco zachęcam do podjęcia wyzwania – codziennie wykonuj 5 razy dowolny wariant powitania słońca. Najlepiej jest to robić rano, aby mieć energię na cały dzień. Już po kilku dniach zauważysz różnicę w swoim samopoczuciu.

Każdemu, kto boi się tego wyzwania, niech przyświeca hasło, że JOGA UZDRAWIA!

Na koniec przytoczę słowa wielkiego mistrza jogi, propagatora asztangi – Sri K. Pattabhi Joisa:

„(…) pozwólcie, że powtórzę: praktyka samych asan nie jest kompletna bez Powitania Słońca. Bez tego skupienia na energii mentalnej, które daje właśnie Powitanie Słońca, praktyka jogi to tylko trochę więcej niż gimnastyka, traci znaczenie i jest bezowocna. Surya Namaskar nigdy nie powinna być mylona ze zwykłym ćwiczeniem fizycznym. Nie jest czymś przypadkowym, co jedynie poprzedza asany. Obdarowuje nas tylko dobrymi myślami, tylko dobrymi słowami, które słyszymy i mówimy oraz daje nam silne, zdrowe ciało, abyśmy cieszyli się długim życiem i jednego dnia osiągnęli jedność z Bogiem.”

autor:  Bikyasa Joga Wrocław

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s